Viittaako otsikko silmiä ja
aivoja hivelevään tajunnanvirtaan vai onko otsikko vain tekosyy sille, että saa
kirjoittaa jäsentelemättömän ylipitkän tekstin, jossa osioiden asiasisällöt
hyppivät toisesta toiseen ilman selkeitä aasinsiltoja korkeintaan tietyn
tunnelman, poljennon tai tulkinnallisten liittymäkohtien toimiessa ohuina
sidekudoksina. Jokainen päättäköön itse.
Mistä intohimo kumpuaa? Miksi yksi tykkää taitoluistelusta, toinen
voimanostosta, kolmas pianonsoitosta, neljäs kaikista edellisistä ja viides ei
mistään edellä mainituista? Miksi ihmiset haluavat, mitä haluavat? Miksi
ihmiset tavoittelevat, mitä tavoittelevat? Näihin metafyysisiin kysymyksiin ei
liene tyhjentävää vastausta. Ihminen kokee kuitenkin mielihyvää ja
onnellisuutta psykologisten perustarpeiden tyydyttyessä. Ihmisen psykologisia
perustarpeita ovat sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne, pätevyyden tunteiden
kokeminen, autonomian tunne sekä tunne siitä, että rakastaa ja saa olla
rakastettu. Ainakin kolmeen ensimmäiseen harrastukset voivat vastata. Oman
suosikkiharrastuksen parissa on usein samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa
pääsee kokemaan sosiaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kun saa itse päättää
mitä harrastaa ja miten, kokee vahvaa autonomian eli itsemääräämisen tunnetta.
Ihmiset haluavat usein kehittyä harrastuksissaan ja harrastavat usein asioita,
joissa ovat hyviä. Tämä ruokkii pätevyyden tunteen kokemuksia. Parhaimmillaan
harrastukset ovatkin yksi mielekkään sisällön tuoja elämään ja luovat elämälle
merkityskenttiä, jotka antavat elämälle lisää positiivista sisältöä, tarkoitusta
ja mielekästä tekemistä.
Ajattelu ja filosofinen pohdiskelu eivät ole muodissa – eivät
myöskään henkiset arvot. Nykyään näkee valtakirjoittelussa tai -keskustelussa
harvemmin vapaaseen ihmisajatteluun luottavaa luovaa pohdintaa ja päättelyä. Välillä
tuntuu, että pelätään jopa olla jotain mieltä ilman tutkimusfaktanäyttöä
mielipiteen takana. Toki tieteellä on tärkeä roolinsa niin sanotun tiedon tuottamisessa,
mutta myöskään ihmismielen rationaalisen teoreettisloogisen ja luovan päättelyn
kykyä ratkoa muun muassa onnellisuuteen liittyviä asioita ei pidä vähätellä.
Ihmisten maailmassa ajatellaan turhaan usein, että ”asiat vain ovat näin”.
Tosiasiassa lähes kaikki toimintatavat kulttuureissa ovat ihmisten luomia ja
ylläpitämiä. Minkä ihminen luo, sitä voi myös muuttaa. Huonoista
toimintatavoista pitäisi muokata hyviä ja hyvistä parempia. Ei ole esimerkiksi
sellaista absoluuttista faktaa kuin ”alati kiireemmäksi muuttuva nykyelämä,
jossa pitää tehdä näin ja noin”. Se on meistä ihmisistä kiinni, haluammeko
juosta oravanpyörässä 50 tuntia viikossa vai elää jollain toisella tavalla,
rauhallisemmin. Ihmiskunnan perustarpeet: terveellinen ruoka, terveydenhoito,
turvallisen rauhallinen yhteisöllisyys ja katto pään päällä hoituvat
vähemmälläkin hosumisella, jos niin halutaan. Kaikki palkkatyö ei ole
arvokasta, vaikka moni Suomen hallituksen jäsen toisin väittää. Kuluttamalla
vaikkapa viihde-elektroniikka ostamalla uuden telkkarin parin vuoden välein
suomalaisista kaupoista ei synny yhtään lisää puhdasta vettä, terveellistä
ruokaa tai asuinkelpoisia taloja, puhumattakaan lämminhenkisestä
yhteisöllisyydestä. Hallitseva talousjärjestelmä perustuu tarpeettomalle
kuluttamiselle – peruselintarpeisiin ei tarvita sitä, että ostaa 10 pesukonetta
tai 12 kiuasta elämässään – yksikin laadukas ihmisiän kestävä riittäisi.
Työvoima tulisi jakaa niihin käyttökohteisiin, jotka palvelisivat
peruselintarpeita ja onnellisuutta. Nykyinen yhteiskuntamalli suorastaan
pakottaa kehittämään strategioita turhaan tuotantoon ja luonnonvarojen
turhanpäiseen tuhlaamiseen. ”Miten saisimme myytyä lisää silitysrautoja
suomalaisille, vaikka kaikilla on jo yksi toimiva – no tehdään silitysraudoista
lyhytikäisempiä ja keksitään ihmisille uusia (turhia) tarpeita, kuten mökille
tarvitsee oman silitysraudan, samoin matkoille matkalaukkuun matkasilitysraudan
ja kaksikerroksiseen taloon ylä- ja alakertaan omat”. Fiksussa yhteiskunnassa
esimerkiksi puutarhasaksia olisi ehkä yhdet muutamaa perhettä kohden, koska
puutarhasaksien käyttöaste normaaliperheessä on niin pieni. Kun puutarhasaksien
määrä Suomessa tyydyttäisi ihmisten luonnollisen tarpeen, ei tehtäisi
strategioita miten lisätä puutarhasaksien myyntiä keinotekoisesti, vaan
käytettäisiin puutarhasaksien valmistukseen käytetty aika johonkin muuhun, kuten
nautinnolliseen vapaa-aikaan tai johonkin yleishyödylliseen työhön, kuten terveyttä
edistävään työhön, elämyksiä ja elämänsisältöä tarjoavan kulttuurin luomiseen
tai ruoantuotannon kehittämiseen luontoystävällisemmäksi ja terveellisempää
ravintoa tuottavammaksi.
Kilpailullisuus pannaan? Liikaa kilpailullisuus ja tavoitteellisuus
tekevät elämästä suorittamista. Sopiva tavoitteellisuus luo elämään sisältöä.
Kannatan jonkinlaista henkilökohtaista tasapainoista yhdistelmää
tavoitteellisten elämän osa-alueiden ja joutilaan rentouden välillä. Ilman
tavoitteellisuutta voit hukkua. Ilman joutilaisuutta voit kadota. Muutenkin
onnellisessa elämässä on kyse eri asioiden sopivasta tasapainosta. Uskalla
kehittyä, mutta uskalla olla myös positiivisen inhimillinen ihminen. Ihmisen
on välillä hyvä vain olla. Tavoitteellisuudessakin täytyy unelmien lisäksi elää
tässä ja nyt nauttien tekemisestä, arvostaen terveesti menneitä onnistumisia,
mutta pysyen kuitenkin nälkäisenä uusille haasteille – näin pysyy
elämännälkäisenä. Tavoitteettomuuttakin tarvitaan sopiva määrä stressittömään
elämään ja tasapainoisuuteen, harmoniaan. Liiallinen itseltään vaatiminen
jokaisella elämän osa-alueella kuluttaa vain loppuun, ei tee onnelliseksi. Suomalainen
yhteiskunta opettaa jo pieniä koululaisia siihen, että stressi on normaali tila
ihmiselämässä. Tosiasiassa monet asiat voitaisiin järjestää siten, että asiat
tehtäisiin esimerkiksi pidemmällä aikavälillä tai suuremmalla porukalla,
jolloin liialta kiireeltä ja ylenpalttiselta stressiltä tai väsymykseltä
vältyttäisiin. Ylipitkät stressijaksot tai väsymys eivät lisää onnellisuutta,
uskallan väittää 100 % varmuudella. Niiden ainoa hyöty pari kertaa elämässä voi
olla se, että oppii arvostamaan kiireettömyyttä, mutta meidän pitäisi useammin
oppia arvostamaan jo olemassa olevia hyviä asioita ajattelemalla, eikä aina
kantapään kautta kokien. Ihmisten maailma on ihmisten maailma ja se näyttää
ihmisten päätöksiltä. Pohdiskelu, ajattelu, onnellisuusnäkökulma, rationaalinen
keskustelu ja vasta sitten toiminta, niin hyvä tai ainakin parempi tulee. 24-vuoden
iästä huolimatta täytyy häpeilemättä huomauttaa lukiopoikamaisella
näppäryydellä, että edellisessä lauseessa komparatiivi on heikompi kuin positiivi
- paradoksaalista.
Hyvyys on suhteellista. Ihmisen absoluuttinen hyvyys on useimmiten
suhteellista ihmiskuntaan eli muihin ihmisiin. Moni urheilija haluaa olla sekä
suhteellisesti hyvä (suhteessa omaan geneettiseen potentiaaliinsa) että
absoluuttisesti hyvä (suhteessa muihin ihmisiin). Kuntoilijaakin kiehtoo usein
absoluuttinen hyvyys ja viitearvotaulukoiden perään kysellään ahkerasti
samalla, kun verrataan innokkaasti omaa kuntotestisuoritusta työkaverin
vastaavaan. Miksi moni haluaa vertailla muihin ja olla absoluuttisesti hyvä?
Pätevyyden tunteen jano lienee yksi selittävä tekijä toiminnan taustalla. Ja
ehkäpä harjoittelun ja perimän tuomaa hyvyyden eriarvoisuutta tarvitaan, muuten
kukaan ei voisi tuntea olevansa hyvä puuseppä, hieroja, urheilija, laulaja tai
mikään, jos kaikki ihmiset olisivat kaikessa yhtä hyviä.
Tutkimustiedon rajallisuus. Menemättä
sen enempää tieteen filosofiseen pohdiskeluun siitä, miten tieteellinen
tutkimustietokin on ihmisaistien ja ajattelun rajaamaa, niin se on myös
ihmisaivoilla ja aisteilla havaittavasti rajallista. Itselle läheiseltä
urheilututkimuksen kentältä voi mainita vaikkapa tutkimusasetelmaan,
tutkimusmetodeihin ja tutkittaviin liittyvät ongelmat. Tutkimusasetelma rajaa
tiedon usein osin spesifiksi vain tutkimusasetelman kaltaiselle harjoittelulle
(eri harjoitusohjelmalla, ruokavaliolla ja lepäämisellä monet tutkimustulokset
eivät enää päde) ja kohderyhmälle (eri harjoitustaustalla tai iällä treenaaviin
tieto ei päde). Ihmiskehon vasteita ja toimintaa tutkiessa mittaustekniikat ovat
usein epäsuoria jättäen aina tilaa eri mahdollisuuksille ja varaa eri tulkinnoille.
Ihmiskehoa tutkittaessa eristettyjen kuolleiden kehon osasten tutkiminen on
aivan eri asia kuin osan toimiminen elävässä kokonaisuudessa omalla paikallaan.
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Lisäksi on todettava vielä se
itsestäänselvyys, että tutkimustieto on usein keskiarvotietoa, eikä sen antamaa
tietoa voi yks yhteen soveltaa yksilötasolla. Valmentamisesta täytyy todeta se, että se on
urheilumaailman asiantuntijuuden todellinen kuningaslaji. Vaikka olisit kuinka
hyvä tutkija ja ylhäältä teoriasta luennoiva tai kirjoittava asiantuntija, niin
se ei vielä ollenkaan takaa, että olisit hyvä valmentaja. Tutkija kysyy miksi.
Valmentaja kysyy miten. Hyvä valmentaja on taitava teoriatiedon lisäksi
käytännön tiedon ahmimisessa ja soveltamisessa. Hyvä valmentaja yrittää vastata
molempiin kysymyksiin: miten ja miksi. Urheilutieteen antaman tiedon rajallisuuden
ymmärtäminen ja urheilutieteen antaman tiedon soveltaminen, käytännön
urheilukentän antaman itse koetun, kuullun ja luetun tiedon soveltaminen,
psykologisten asioiden huomioiminen ja sosiaaliset taidot – kaikki nämä ovat
osa osaavan ja urheilun unelman, tuon osittain todellisen ja osittain
epätodellisen illuusion eli jatkuvan kehityksen rakentamisen hallitsevan
valmentajan työkalupakettia.
Rajat ja niiden saavuttaminen urheilussa. Kaikilla ihmisillä ja
kaikkien lajien harrastajilla on geneettiset rajansa. Toisilla rajat ovat
kauempana kuin toisilla ja toiset pääsevät lähemmäksi rajojaan kuin toiset.
Jonkun geneettinen raja esimerkiksi 100 m juoksussa voi olla 10,5 ja toisen 10,7. Voi
silti olla, että ”vähemmän lahjakas” kehittyy absoluuttisesti paremmaksi, koska
pääsee lähemmäksi rajojaan juosten 10,8 ”lahjakkaamman” jäädessä kauemmaksi
rajoistaan juosten 10,9. Laadukkaalla työllä eli treenaamisella, syömisellä,
lepäämisellä, ajattelulla ja asennoitumisella voi siis kilpaurheilussa voittaa
itseään lahjakkaamman. Mielestäni urheilussa silti paras lähtökohta olisi aina
ensisijaisesti hakea omia rajojaan ja jos kilpailee, niin kilpailun olisi hyvä
olla lisämauste omalle harrastukselle, joka pohjautuu omien rajojen etsintään. Ani
harvalla on esimerkiksi geneettisesti mahdollista tavoitella rikkovansa Usain
Boltin maailmanennätystä satasella, silti esimerkiksi kansallisen tason pikajuoksijan
matka 12,1 sekunnista 11,2 sekuntiin voi olla helvetinmoisen hieno tarina täynnä
antoisia elämyksiä, onnistumisen kokemuksia ja pulssiaaltoja onnellisuudesta.
Ei olympiavoitto tai maailmanennätys tee itseisarvoisesti onnelliseksi, vaikka
ne voivat ollakin hyvä ja mielekäs tavoite huippu-urheilijalle ja niiden
saavuttaminen vienee lähes poikkeuksetta äärimmäiseen pätevyyden tunteeseen. Moni haluaa juoda
pätevyyden tunteen lähteestä. Huippu-urheilijakin voi elää erittäin onnellista
elämää, jos huippukilpaurheilun raa’an kilpailullisuuden rinnalla on edes
ripaus tehtäväsuuntautunutta ajattelua ja urheilijan elämässä urheilu on vain
osa elämää ja elämään kuuluu lisäksi iso tukku pehmeitä arvoja, rentoutta,
hellyyttä ja rakkautta.
Miksi etsiä rajojaan? Välillä joissain asioissa voi olla antoisaa
etsiä rajojaan. Esimerkiksi urheilussa rajojensa etsiminen voi opettaa paljon
itsestä ja elämästä. Urheilussa rajojaan etsivä joutuu säännöllisesti sekä
fyysisten että psyykkisten haasteiden eteen. Jos noista haasteista selviytyy,
pääsee kokemaan suuria onnistumisen tunteita. Eihän sillä itseisarvoisesti ole
merkitystä nostaako vaikka pystypunnerruksessa 50 vai 100 kiloa, mutta
voimailijalle sillä on suuri merkitys ja ihmiselle kehittyminen itselle
kehitystavoitteellisissa asioissa tuo tyydytystä elämään. Ihminen itse luo
toiminnalleen ja elämälle merkityksiä. Ilman ihmisen luomia merkityskenttiä
maailma olisi paljon tylsempi paikka, josta puuttuisi lähes kaikki kulttuuri,
kuten taide ja urheilu.
Paljastamalla taiteellisuutensa,
luovuutensa ja ihastuksen teorioihin perustumattomaan ihmisaivojen
alkuperäisyyteen uskovaan pohdiskeluun voi näyttää yhden puolen monisyisestä
itsestään. Julkisesti toimivan täytyy antaa pala itsestään ja
inhimillisyydestään, mutta silti taiteilijaluonne kääriytyy mielellään myös
osittain salaperäisyyden verhon mustankirjavaan viittaansa ja antaa lausuntoja vaihteluvälillä
selkokielisyyden ylikorostamisesta metaforiseen retoriikkaan.
Rentoon elämään, mutta
mielekkäiden tavoitteiden sopivaan haalimiseen kannustaen!
TR
4.10.2013 – 6.10.2013
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista